Chile – Kondorer

Chile – Kondor

Efter en lång resa på närmare 40 timmar landar jag till slut i Punta Arenas i södra Chile. Vid flygplatsen ansluter jag till en liten grupp fotografer som alla är här av samma anledning. Vår resa är planerad att gå via Patagonien och söderut till Eldslandet och där gå ombord på M/S Forrester som ska ta oss ut på Eldslandets vackra fjordar.

Vårt första stopp och övernattning är på Estancia Rio Verde. En enkel och sliten estancia en bit ut på landsbygden, som på ena sidan gränsar till havet och på den andra sidan Andernas branta bergstoppar. Området är öppet och platt och det saknas träd i landskapet. Troligen på grund av den starka vind som för det mesta blåser i detta område. Dessa förutsättningar är dock perfekta för kondorer som är vårt första mål med denna resa. Kondoren kan bli över tre meter mellan vingspetsarna och finns endast i denna del av världen. Vår guide och reseledare på denna resa, Alve har under tidigare veckor snickrat ihop ett gömsle som vi ska använda för att komma kondorerna närmare. Som lockbete har vi lagt ut några döda får.

Vår bostad under några dagar – Estancia Rio Verde

Hav och pampas möts och några planterade träd kämpar i vinden

En vanlig syn i Patagonien – Får, pampas och berg

Efter lunch den första dagen gör vi ett försök i gömslet. Efter ca 45 minuter landar det kelptrutar och caracaras en bit bortanför maten. Caracaras är en rovfågel i familjen  falkar och har en vingbredd på ca 130cm. De närmar sig försiktigt maten och snart har de accepterat gömslet och ljuden från våra kameror. Tiden går i gömslet och det börjar bli kväller utan att några kondorer vågar komma ner till maten. Då plötsligt så står den bara där! Den är större än vad jag hade förväntat mig. En kondor har precis landat ca 50 meter bakom maten. Den står helt stilla och söker av platsen med sin skarpa syn innan den plötsligt lyfter och flyger iväg. Något skrämde den och det var det sista vi såg av kondoren. Klockan närmar sig sex på kvällen och det har börjat regna och blåsa kraftigt. Vi packar ihop och åker tillbaka till estancian för kvällsmat.

Caracara går in för landning vid åteln

Ung Caracara letar mat i gräset

Kelptrutar i formation

Kondorgömsle ute på pampas i södra Chile

Min vän Ola Karlsson vilar ryggen i det trånga gömslet

En första kondor landar och visar sitt vingspann

Morgonen därpå kryper vi åter in i gömslet, nu med ny förhoppning om att komma kondorerna närmare. Under natten har ett rejält oväder passerat med starka vindar och rikligt med regn. Nu på morgonen har vinden bedarrat vilket minskar förutsättningarna för att få ner kondorer. Kondorer flyger inte gärna när det är vindstilla då det kostar dem för mycket energi att hålla sig flygande med sin enorma vingspann och relativt tunga vikt. Som tur är växlar vädret i Patagonien på några minuter så när vi väl är inne i gömslet börjar det åter blåsa 10 – 15 sekundmeter vilket är det normala i denna del av Chile.

Morgonen börjar lika dant som gårdagen. Kelptrutar och caracaras är först på maten. De kivas och bråkar om maten och jag passar på att fota dessa vackra fåglar. Förmiddagen går och vid ett bryter vi och åker tillbaka till estancian för lunch. Efter lunch tar vi åter plats i gömslet. Eftermiddagen passerar och när klockan närmar sig fem landar det några kondorer ca 50 meter bortanför maten. Vi får några bilder men avståndet är för långt för att det ska bli riktigt bra. Kvällen ägnar vi åt planering inför vår sista morgon med kondorerna. Denna gång måste vi lyckas. Vi bestämmer oss för att öka avståndet mellan gömsle och mat samt att vi åker ut till gömslet innan det ljusnar. Kondorerna är mycket skygga fåglar och det har synts tydligt hur de har varit misstänksamma mot gömslet och alla rörelser av optik som sticker ut mot åteln.
Väl framme vid gömslet kryper vi snabbt in och gör oss i ordning. Alve lägger ut ett nytt får och vi påbörjar vår väntan. Kelptrutarna och caracarerna är snabbt på plats å det dröjer inte länge innan även den första kondoren landar och går försiktigt fram till maten. Fler kondorer ansluter sig till åteln och efter bara en timme har vi ca 10 st kondorer vid maten. Vi får ett fantastiskt möte med denna gigant till fågel och när vi några timmar senare kliver ur gömslet har vi alla ett leende på läpparna.

Kondor i regn och sol

En stadig kondorhane makar sig plats kring maten

Kondorhona på glid

Vem är starkast?

De röda ögonen avslöjar att det är en hona som går fram till maten

Bilden visaar storleksskillnaden mellan caracaran med ca 130 cm mellan vingarna och kondoren med sina dryga 3 meter